Mata Pelajaran : Bahasa Jawa
Kelas : VII
Hari / tanggal :
Sabtu, 13 Juni 2014
Petunjuk Umum :
- Berdo’alah sebelum mengerjakan soal!
- Tulislah identitas Anda pada lembar jawab yang telah tersedia!
- Bacalah setiap soal dengan teliti, sebelum Anda menjawabnya!
- Kerjakan semua soal dengan teliti pada lembar jawaban yang telah tersedia!
- Laporkan pada pengawas apabila terdapat tulisan yang kurang jelas, rusak atau jumlah soal kurang.
- Periksalah pekerjaan Anda sebelum diserahkan kepada Pengawas!
I.
Pilihen
wangsulan kang paling bener kanthi menehi tanda ping (X) ing aksara a,b,c,d,
utawa e ing lembar jawaban kang cumawis!
Wacan
ing ngisor iki kanggo soal no 1-3
Anoman
Obong
Dewi Shinta wis kelakon diboyong Prabu Rahwana menyang kraton
Alengkadiraja. Dewi Shinta dipapanake ing taman kaputren. Awake kuru
aking, rambute dawa nggimbal ora digelung amarga wis suwe ora adus.
Kabeh mau ditindakake supaya Dasamuka wegah nyedhaki dheweke. Kanggo niaga
kaslamatane, menyang ngendi bae Dewi Shinta tansah nggawa cundrik. Samangsa-mangsa
Rahwana teka arep ngrudapeksa, dheweke banjur ngancam arep ngayut tuwuh. Ing taman kaputren
mung Dewi Trijatha sing bisa ngarih-arih lan mbujuk Dewi.
Shinta supaya gelem mangan, Dewi Trijatha kang ayu lan solah
tingkahe apik iku putrane Gunawan Wibisono adhine Prabu Rahwana. Upama ora ana
Trijatha, Dewi Shinta mesthi wis mati suduk sira. Sri Ramawijaya
kasil dadi ratu lan angratoni bangsane kethek saka kraton kethek Guwa Kiskendha
andhahane
Sugriwa. Anoman diutus Ramawijaya supaya nggolek sisik melik ing ngendi
lan kepriye kahanane Dewi Shinta.
Tekan kraton Alengka, Anoman njujug taman kaputren. Ing kono
dheweke kelakon nemoni Dewi Shinta lan Dewi Trijatha. Anoman banjur ngaturake
ali-aline Sri Rama marang Dewi Shinta. Sawise mangerteni kahanane Dewi Shinta
lan entuk sisik melik bab kahanane kraton lan prajurit Alengkadiraja, anoman banjur
pamit bali. Emane nalika arep bali, Anoman konangan lan kecekel.
1. Anoman
diutus Ramawijaya supaya nggolek sisik melik ing ngendi lan kepriye kahanane
Dewi Shinta.
Tembung
sisik
melik nduweni teges....
a. Panggonan
b. Bebana/hadiah
c. Kaendahan
d. Katrangan
e. Sumbangan
2. Upama
ora ana Trijatha, Dewi Shinta mesthi wis mati suduk slira.
Tembung mati
suduk slira nduweni teges....
a. Mati
obong
b. Mati
amarga ora mangan
c. Mati
kena geni
d. Mati
amarga nggayut tuwuh
e. Mati
amarga polahe dhewe
3. Wacana
ing ndhuwur awujud....
a. Tembang
b. Parikan
c. Cangkriman
d. Wangsalan
e. Gancaran
4. Ibu
Guru : “Geneya kowe wingi ora
mangkat sekolah, Don?”
Doni : “Amargi kula nembe mawon sakit,
Bu.”
Gunemane Ibu Guru karo
Doni ing ndhuwur isine ngenani babagan....
a. Kegiatan
ing ngumah
b. Kabar
kasarasan
c. Nggarap
tugas
d. Wisata
e. Ulangan
5. Doni
anggone matur marang Ibu guru migunakake basa....
a. Basa
krama d.
Basa ngoko alus
b. Basa
ngoko e.
Basa krama madya
c. Basa
madya
6. Seno : “Dhar, apa kowe wis krungu yen minggu
ngarep ana bakti sosial?”
Dharma : “Durung. Lha arep bakti sosial nyang ndi,
ta?”
Seno : “para kanca supaya ngumpulake klambi
bekas sing isih korup dinggo, ya..”
Kang nduweni usulan
ngumpulakae klambi bekas yaiku....
a. Seno d.
Dharma
b. Setya e.
Wredha
c. Budi
7. Gunemane
wong loro utawa luwih kanthi takon-tinakon diarani....
a. Grunengan d.
Wangsalan
b. Gancaran e.
Pacelathon
c. Parikan
Geguritan
ing ngisor iki kanggo soal no 8-10
KIDUNG KANGGO IBU
Dening : Gea Kistina
Ibu lilakna putramu ngumbara
Maguru ing samudra ilmu
Ngrubuhake gunung ngasatake samodra
Ngranggeh lintang ing wiyati
Maguru ing samudra ilmu
Ngrubuhake gunung ngasatake samodra
Ngranggeh lintang ing wiyati
Ibu lilakna putramu ngumbara
Ngrasakake rekasaning urip
Ngregem donya ing ngastaku
Nyigar rembulan ing sakedheping netra
Ngrasakake rekasaning urip
Ngregem donya ing ngastaku
Nyigar rembulan ing sakedheping netra
Sanajan kudu nyabrang samodra rob
Sanajan kudu nglumpati segara agni
Sanajan kudu njugrugake arga mas
Aku bakal bali ing pangkonmu ibu
Sanajan kudu nglumpati segara agni
Sanajan kudu njugrugake arga mas
Aku bakal bali ing pangkonmu ibu
Nalika sang bagaskara wis angslup
Ing sawaliking gunung
Nalika hyang ratri
Wis ora ngegungake kekuwasane
Aku bakal bali ing pangkonmu ibu
Ing sawaliking gunung
Nalika hyang ratri
Wis ora ngegungake kekuwasane
Aku bakal bali ing pangkonmu ibu
Ibu wengi iki dakdhodhog korining
atimu
Mangga bebarengan nyawang cumloroting teja
Ndandani urip ing tembe mburi
Sumungkem marang ibu pertiwi
Mangga bebarengan nyawang cumloroting teja
Ndandani urip ing tembe mburi
Sumungkem marang ibu pertiwi
8.
Sanajan
kudu njugrugake
arga mas
Tembung kang kacethak miring ing ndhuwur
ateges....
a.
Ngilangake
b.
Ngenyatake
c.
Ngrubuhake
d.
Mbangun
e.
Nibakake
9.
Ing sawaliking gunung
Tembung kang kacethak kandel nduweni
teges sing pada karo tembung....
a.
Indra
b.
Ardi
c.
Agni
d.
Bayu
e.
Siti
10.
Geguritan
ing ndhuwur mau nyritakake baktine anak kanggo....
a.
Simbah
b.
Bapak
c.
Ibu
d.
Mbakyu
e.
Kangmas
11.
ꦐꦆꦸꦆꦘꦂꦄꦸꦈꦶꦇꦆꦶꦍꦺꦁꦼ....
a.
꧂ꦊꦶꦼꦺꦐꦻꦁꦙꦁꦶ
b.
ꦀꦺꦉꦼꦄ
c.
ꦓꦇꦚꦶꦁ
d.
ꦏꦌꦊꦀꦶꦆꦿ
e.
ꦏꦆꦃꦏꦿ
12.
Karepku
manggon ngarep dhewe supaya krungu swara imame. Nanging kasunyatane malah dadi
ilang khusu’e jalaran bocah-bocah cilik sing baris ana ing ngarepku, yen wayahe
shalat padha guyon bae. Ana sing njejek kancane, ana sing ngguyoni, malah ana sing playon barang.
Kadadean kang dumadi ing crita kuwi
papane ana ing....
a.
Ngomah d.
Sekolahan
b.
Mesjid e.
Pasar
c.
Lapangan
13.
Crita
pengalaman pribadi kuwi isine nyritakake pengalamane dhewe utawa wong liya lan
anggone crita kadhasarake alure/plot. Merga saka kuwi crita pengalaman pribadi
uga kalebu karangan....
a.
Karangan
narasi
b.
Karangan
deskripsi
c.
Karangan
analogi
d.
Karangan
eksposisi
e.
Karangan
argumentasi
14.
Ing
tatacara tilpun kang becik sawise matur kaperluane banjur....
a.
Nutup
tilpun
b.
Salam
panutup
c.
Gosip
dhisik
d.
Aweh
salam banjur ditutup tilpune
e.
Takon
kabar
15.
Tias :
“Mbak, kowe mudheng apa ora sing diomongake Pak Guru wingi?”
Mbak
Iis : “Aja ngono ta, Ias.
Yen karo Pak Guru iku sing bener sing dingendikakake, ora sing diomongake.
Maksudmu masalah sing ngendi? Pak Guru sapa?”
Tias :
“Iku lho Mbak, Pak Guru Basa Jawa sing jenenge Pak Aris.”
Mbak Iis : “Oh iku, ta Ias. Asmane Pak Aris, dudu jenenge. Karo
priyayi sepuh kudu ngajeni lan nggunakake basa kang becik lan pas. Yen Pak Aris
wingi ngendika masalah basa krama ing sekolah nalika maringi sambutan ing
upacara. Dadi siswa kudu kulina nggunakake basa krama ing sekolah. Mangkono
kang dingendikake Pak Aris Munandar.”
Manut
pachelaton ing ndhuwur, pak guru sing ditekokake Tias marang Mbak Iis asmane yaiku....
a.
Pak
Aris
b.
Pak
Budi
c.
Pak
Andi
d.
Pak
Joko
e.
Pak
Dwi
16. Basane
iklan kuwi kudu....
a. angel
dingerteni
b. njlimet
lan angel
c. gampang
dingerteni
d. dawa
lan angel dingerteni
e. cekak
lan gampang dingerteni
17. Pranyatan
ing ngisor iki kang ora kalebu syarate iklan kang becik yaiku....
a. nyenengake
ati
b. narik
kawigaten
c. ukarane
cekak aos
d. ukarane
dawa banget
e. prasaja
18. ꦃꦇꦺꦁꦉꦷꦐꦶ....
a. ꦌꦏꦸ
b. ꦌꦷꦃꦸꦄ
c. ꦐꦸꦉ
d. ꦀꦇꦷꦏ
e. ꦇꦉꦄ
19. ꦏꦽꦺꦄꦻꦁꦾꦉꦐꦶꦺꦀꦻꦉꦾꦺꦀꦻꦉꦾ꧌
Tulisan jawa kasebut
yen ditulis latin wujude....
a. Marko
lagi olah-olah
b. Marko
lagi olah
c. Markonah
lagi olah-olah
d. Markonah
lagi olah
e. Mar
ko lagi olah-olah
Wacan
ing ngisor iki kanggo soal no 20-21
Kancil Nyolong Timun
Kacarita, ana Kancil sanga ing
sawahe Pak Tani kang akeh wit timun, mangerteni wit timun kang akeh, atine
kancil kasengsem, nuli duweni niyat kang ala., yaiku nyolong timun kasebut.
Salah sijine dina, Kancil menyang
sawahe Pak Tani mau. Kancil terus bae mangani timun sawarege, kancil bali kanthi
ati kang marem. Esuke, Kancil menyang sawah maneh lan mangani timune Pak Tani.
Atine Pak Tani jengkel terus
dipasangi perangkap wusana Kancil bisa kacekel Pak Tani lan digawa bali, nuli
dikurungi.
20. Kadadean
kuwi ana ing....
a.
Omah d.
Kebon
b.
Kali e.
Dalan
c.
Sawah
21. Manut
crita ing ndhuwur mau sing nyolong timune Pak Tani yaiku....
a.
Kancil d.
Ayam
b.
Tikus e.
Anake Pak Tani
c.
Kucing
22. Wong
sing kulina njupuk barange wong liya tanpa ngomong sing duwe diarani....
a.
Dawa ususe
b.
Gedhe sirahe
c.
Lunyu ilate
d.
Dawa tangane
e.
Gedhe atine
23. Rumpakan
utawa unen-unen kang kudu dibatang utawa dibedhek maksude diarani....
a.
Cangkriman
b.
Camboran
c.
Gancarang
d.
Wangsalan
e.
Pawathon
24. Pitik
walik saba kebon
Batangane
saka cangkriman ing ndhuwur yaiku....
a.
Pitik
b.
Kok
c.
Sulak
d.
Nanas
e.
Ayam
25. Ngasah
arit nganti landhep, dadi murid kudu sregep
Unen-unen
ing ndhuwur kuwi kasebut....
a.
Parikan
b.
Cangkriman
c.
Saloka
d.
Sesanti
e.
Wangsalan
1.
Gawea crita pangalaman pribadhimu sing
kok anggep paling nyenengake!
2.
Gawea wara-wara kang ana gegayutane karo
pengetan ambal warsa sekolahmu!
3.
ꦀꦅꦶꦐꦼ꧋ꦀꦅꦶꦐꦸꦼ꧋ꦀꦅꦶꦐꦸꦁ꧌
Owahana
ukara ing ndhuwur dadi aksara latin!
4.
Gawea pacelathon manut kahanan ing
ngisor iki:
Ani
njaluk dhuwit marang Ibune kanggo mbayar study tour menyang Jakarta!
5.
Aja rumangsa bisa, nanging bisaa
rumangsa.
Owahana
ukara ing ndhuwur kanthi nganggo aksara jawa!
Tidak ada komentar:
Posting Komentar